كانون سرزمین سبز(دوستداران طبیعت بشرویه)

دانشجویان منابع طبیعی دانشگاه پیام نور بشرویه


تصویر: اشک‌های معصومانه حیوان نجیب

دیدن اشک این نجیب‌ترین حیوان قلب آدم رو میشکافه... یکی‌ قهرمان میشه و وسیله قهرمانیش...

کسی‌ هست که برای این حیوان دل بسوزونه؟ کسی‌ رحم داره؟ مروّت داره؟

نويسنده: مصطفی زیتونی | تاريخ: 23 مرداد 1389برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

پيكر بي جان ماده يوزپلنگ در قتلگاه توله هايش در توران يافت شد

 

جمعه شب لاشه بي جان و خونين دو توله يوزپلنگ سه ماهه در شمال منطقه توران در كنار جاده تهران- مشهد يافت شد و ،‌شنبه شب نيز مادري كه در جستجوي توله هايش بود ،‌جان خود را فدا كرد تا توله هايش را بيابد اما هرگز انها را نيافت ‌و خود نيز قرباني جاده شد .

پيكر زخمي و خونين ماده يوزپلنگ...

 


ادامه مطلب
نويسنده: مصطفی زیتونی | تاريخ: 21 مرداد 1389برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

لاشه بي جان دو توله يوزپلنگ در جاده تهران مشهد

 

 

  گروه محیط طبیعی: باز هم خودروهاي عبوري و يك راننده بي احتياط حادثه آفريد و اين بار در نهايت ناباوري 2 توله يوزپلنگ در شمال ذخيره گاه بيوسفري توران در استان سمنان دراثر برخورد با خودرو كشته شدند.

iranian
cheetah

 


 


به گزارش سبزپرس و به نقل از دبيرخانه پروژه حفاظت از يوزپلنگ آسيايي، شب گذشته در جاده تهران – مشهد در نزديكي شمال ذخيره گاه بيوسفري توران دو توله يوزپلنگ كه به نظر مي رسد 3- 4 ماهه باشند در اثر برخورد با خودرروهاي عبوري كشته شدند.
   اداره كل حفاظت محيط زيست استان سمنان كه جمعه شب از طريق گزارش ماموران نيروي انتظامي منطقه در جريان اين سانحه قرار گرفت اعلام كرده، ‌لاشه اين يوزها در 8 كيلومتري غرب روستاي عباس آباد در جاده تهران مشهد يافت شده كه به طور قطع علت مرگ آنها ضربه ناشي از برخورد با خودروهاي عبوري بوده است.
   عليرضا جورابچيان ،‌ مدير پروژه حفاظت از يوزپلنگ آسيايي با ابراز تاسف از مرگ اين دو توله يوز گفت: متاسفانه در 8 سال گذشته 7 يوزپلنگ در جاده هاي ايران در استانهاي يزد و كرمان كشته شدند كه با احتساب اين دو توله، شمار تلفات يوزپلنگ ها در جاده هاي كشور به 9 قلاده يوز رسيد.
   وي افزود: در حال حاضر بيشترين تلفات يوزپلنگ ها در ايران به دليل سوانح جاده اي است كه عمده اين تلفات نيز در محور يزد- بندرعباس در منطقه حفاظت شده كالمند و بهادران بوده است اما در نهايت تاسف امروز شاهد مرگ اين دو توله در شمال منطقه توران بوديم.
   وي افزود: با توجه به جمعيت محدود يوزپلنگ ها در ايران،‌ از دست رفتن دو توله از همين اندك جمعيت باقيمانده مي تواند نگران كننده باشد. متاسفانه به رغم همه تلاش هايي كه محيطبانان زحمتكش سازمان حفاظت محيط زيست در حفاظت از زيستگاههاي يوزپلنگ انجام مي دهند اما باز هم هر از گاهي شاهد تلفات يوزها به وي‍ژه در جاده ها هستيم كه نگراني ما را دو چندان مي كند. اين در حاليست كه در يكسال اخير حدود 30 تابلو هشدار دهنده به رانندگان در مناطق كالمند و بهادران و نايبندان در يزد و راور در كرمان نصب شده و عمليات نصب تابلو در توران نيز به زودي آغاز شود.

 

 

نويسنده: مصطفی زیتونی | تاريخ: 21 مرداد 1389برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

ارزش زیست محیطی جنگل

(دكتر محمدرضا مروي مهاجر

استاد دانشكده منابع طبيعي دانشگاه تهران)

 

 

جنگل ارسباران
 

 

 


جنگلها به عنوان يكي از مهمترين سامانه هاي حيات بخش بشر جايگاه انكارناپذيري در تامين رفاه ، آسايش و سعادتمندي جوامع بشري دارند.
وجود ارزش هاي متعدد و متنوع اقتصادي و زيست محيطي در پيكره اين منابع ارزشمند الهي ، تكيه گاه مطمئن و استواري براي تداوم و ارتقاي زيست جانوران به ويژه انسان و متضمن شكوفايي حيات جوامع بشري و توسعه پايدار است.
جنگلهاي واقع در اراضي جلگه اي ، ميان بند و ارتفاعات فوقاني حوضه هاي آبخيز با تنظيم جريانهاي آبي ، جلوگيري از فرسايش آب، ، باد ،خاك و طغيان رودخانه ها ، افزايش عمر مفيد مخازن آبي و سدها تعديل آب و هواي محيط وتامين آب مورد نياز اراضي كشاورزي ، پشتوانه اي مطمئن براي زمين هاي كشاورزي واقع در دشت هاي مشرف به حوضه هاي آبخيز به شمار مي آيند و در افزايش توليد و ارتقاي كيفي محصولات كشاورزي در واحد سطح تاثير به سزايي دارند.
اراضي جنگلي به دليل ريشه دواندن گياهان و درختان و فعاليت ميكروارگانسيم هاي موجود در جنگلها ، موجب نفوذ نزولات آسماني درخاك و ذخيره اين نزولات مي شوند به طوري كه هر هكتار جنگل قادر به ذخيره سازي 500 تا 2 هزار متر مكعب آب است. ضمن اين كه زمان نفوذ يك ليتر آب در جنگل حدود 7 دقيقه و در اراضي كشاورزي 46 دقيقه است در حالي كه در مناطق غير جنگلي اين زمان به حدود 4 ساعت افزايش مي يابد.
به عبارتي توان نفوذ پذيري نزولات در خاك هاي جنگلي 40 برابر بيشتر از اراضي غير جنگلي است. پوشش هاي گياهي به ويژه درختان در كاهش آلودگي هواي ناشي از سوخت واحدهاي صنعتي ، خودروها ومنازل تاثير به سزايي دارند. جنگلها از مصرف كنندگان عمده دي اكسيد كربن ناشي از سوختهاي ياد شده هستند.



ادامه مطلب
نويسنده: مصطفی زیتونی | تاريخ: 21 مرداد 1389برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |